Skip to Content

Kadın Ay Halinin Sona Erdiğini Nasıl Anlar

Kadın Ay Halinin Sona Erdiğini Nasıl Anlar

Kadın Ay Halinin
Sona Erdiğini Nasıl Anlar

 

Kadın ay halinin
sona erdiğini şu iki alametten birisi ile bilebilir:

Birinci alamet:
Beyaz akıntının gelmesidir: Bu ay hali kanı akabinde gelen beyaz bir sudur,
kireç suyunu andırır. Bazen beyazın dışında bir renkte de olabilir, kadınların
hallerine göre değişiklik arzedebilir.

İkinci alamet
ise kuruluktur. Bu da kadının fercine bir bez ya da bir pamuk parçası sokup
çıkardıktan sonra bunun, kan, bulanıklık ya da sarılık gibi üzerinde herhangi
bir iz bulunmaksızın kuru halde çıkması demektir.

Ay hali sona eren
kadının yapması gerekenler

Ay hali olan
kadının bu durumu sona erdiğinde gusl etmesi gerekir. Bu da bütün vücudunda
taharet niyetiyle suyu kullanması ile olur. Çünkü Peygamber sallallahu aleyhi
vesellem şöyle buyurmuştur:

"Ay halin başladı
mı namazı bırak bitti mi gusl et ve namazı kıl."[1]

Gusl etme şekli
şöyledir : Namaz ve benzeri bir ibadet için hadesi kaldırmayı yahut da
temizlenmeye niyet eder, sonra: Bismillah, deyip bütün vücuduna su döker.
Saçlarının diplerini ıslatır. Ancak saçlarını -örük ise- çözmesi  gerekmez.
Sadece su ile ıslatır. Şayet su ile birlikte sidr yahut temizleyici maddeler
kullanacak olursa bu da güzeldir. Üzerinde misk yahut başka bir hoş koku bulunan
bir pamuk parçası alıp guslettikten sonra fercine koyması mustehaptır. Çünkü
Peygamber sallallahu aleyhi vesellem bunu Esma'ya emretmiştir.[2]

Ay hali yahut
loğusa kadın güneş batımından ya da tan yeri ağarmasından önce temizlenirse
nelere dikkat eder

Ay hali yahut
loğusa kadın güneş batımından önce temizlenirse o günün öğle ve ikindi namazını
kılmalıdır. Tan yeri ağarmadan önce temizlenirse o gecenin akşam ve yatsı
namazını kılmalıdır. Çünkü özür halinde ikinci namazın vakti, diğer birinci
namazın da vaktidir.

Şeyhu'l-İslam İbn
Teymiyye, fetvalarında[3]
şunları söylemektedir: "Bundan dolayı Malik, Şafii ve Ahmed gibi ulemanın
cumhuru (çoğunluğu) eğer ay hali olan kadın günün sonunda temizlenecek olursa,
öğle ve ikindi namazlarını birlikte, şayet gecenin sonunda temizlenecek olursa
akşam ve yatsı namazlarını birlikte kılar, demişlerdir. Nitekim bu görüş
Abdurrahman b. Avf, Ebu Hureyre ve Abdullah b. Abbas'tan da rivayet edilmiştir.
Çünkü vakit özür halinde her iki namaz için ortaktır. O halde günün sonunda
temizlenecek olursa öğle namazının vakti devam ediyor demektir; bundan dolayı
öğleyi ikindiden evvel kılar. Şayet gecenin sonunda temizlenecek olursa özür
halinde akşam namazı devam ediyor demektir. Bundan dolayı yatsıdan önce akşamı
kılar…"

Şayet namaz vakti
girdikten sonra ay hali veya loğusa olursa tercih edilen görüşe göre; vaktinin
başına yetiştiği fakat namazını kılamadan ay hali ya da loğusalığının başladığı
o namazı kaza etmez. Şeyhu'l-İslam İbn Teymiyye, Fetvalarında[4]
bu mesele hakkında şunları söylemektedir:

"Delil bakımından
daha kuvvetli görülen, Ebu Hanife ve Malik'in mezhebidir. Bunlara göre herhangi
bir yükümlülüğü yoktur. Çünkü kaza namazı ancak yeni bir emir ile vacip olur.
Burada ise onun kaza etmesini gerektiren yeni bir emir yoktur. Diğer taraftan o
caiz olan bir tehirde bulunarak namazını kılmayı ertelemiştir. Bu bakımdan onun
herhangi bir kusurlu davranışı söz konusu değildir. Uyuyan ya da unutan bir
kimse de aynı şekilde her ne kadar kusurlu değil ise de, onun yaptığı bir kaza
kılmak değildir. Aksine onun kılacağı namaz uyandığı ya da hatırladığı vakit
vaktinde kılınan bir namazdır …"

 

[1]
Hadisi Buharî rivayet etmiştir.

[2]
Bunu
Müslim rivayet etmiştir.

[3]
XXII,
434.

[4]
XXIII,
335

Yorumlar

Yeni yorum gönder

Bu alanın içeriği gizlenecek, genel görünümde yer almayacaktır.
  • Web sayfası ve e-posta adresleri otomatik olarak bağlantıya çevrilir.
  • İzin verilen HTML etiketleri: <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Satır ve paragraflar otomatik olarak bölünürler.

Biçimleme seçenekleri hakkında daha fazla bilgi

Son yorumlar